TATRA 111                      

  

DOMŮ

TATRA 111

TATRA 111 hasičská nástavba

TATRA 128

TATRA 138

PRAGA S5T

DT 75

NSU 125 ZDB

VZKAZOVNÍK

VIDEA

FOTKY

ODKAZY

Těžký nákladní automobil typu Tatra 111 byl ve své době nejvýkonnější a nejtěžší nákladní automobil u nás sériově vyráběný. Byl konstruován pro 10 tun užitečného zatížení. Plně naložený automobil může táhnout ve vleku jeden nebo více přívěsů s celkovou váhou 22 tun.

Dvanáctiválcový naftový motor automobilu typu „111“ je chlazený vzduchem. Chladící dmýchadla dodávají dostatek vzduchu a motor se nepřehřívá ani za teplého počasí při maximálním zatížení i v těžkém terénu.

Tatra 111 má kyvadlové polonápravy s nezávislým pérováním všech kol, silniční a terénní přídavný převod, pohon na přední a zadní kola a závěr diferenciálů. Může tedy jezdit i po polních a lesních cestách a ve středně těžkém terénu. Proto se stal tetnto automobil neocenitelný především při výstavbě průmyslu a na velkých stavbách vůbec. Často jezdí za mimořádně obtížných provozních podmínek. Tím více záleží na pečlivé odborné obsluze a na udržování vozidla.

Šasi typu 111 nemá žádný rám, který by nesl nebo spojoval hlavní montážní celky, ze kterých se šasi skládá. Potřebnou nosnou soustavu tvoří skříně hlavních montážních celků, spojené spolu přírubami. Jsou to: skříň rozvodovky přední nápravy – přední mezikus (nosič předních per) – skříň přídavné převodovky – trouba spojovacího hřídele (střední nosná roura) – skříň rozvodovky první zadní nápravy – zadní mezikus a skříň rozvodovky  druhé zadní nápravy.

Všechny tři nápravy jsou konstrukčně téměř stejné. Všechny jsou také poháněné, a to obě zadní trvale, pohon přední nápravy se zapíná, jen když je třeba. Nápravy mají čelní diferenciály, které lze u obou zadních náprav vyřadit z činnosti pákou závěru. Kyvadlové polonápravy jsou výkyvně uložené v rozvodovkách náprav.

Přední polonápravy jsou pérovány dvěma šikmo uloženými čtvrteliptickými pery, zadní polonápravy dvěma podélně uloženými půleliptickými listovými pery.

K horní přírubě přídavné převodovky je připojena skříň normální převodovky, na jejíž přední přírubu je namotován motor.

Na přední části skříně rozvodovky přední nápravy je připevněn příčný nosník, o jehož konce se opírají držáky předního nárazníku. Vzadu jsou držáky nárazníku upevněny na podpěrných kozlících předního mezikusu. Levý kozlík nese zároveň blok řízení. Přední nárazník má uprostřes ložisko pro roztáčecí kliku a na okrajích tykadla, označující největší šířku vozidla.

Za motorem je na horní části příruby převodovky připevněna příčná stěna, která odděluje budku pro řidiče od motoru, nese přístrojovou desku, zařízení pro vytápění budky teplým vzduchem, svorkovnice, pedály, apod. Příčná stěna se ještě opírá dvěma vzpěrami o skříň přídavné převodovky.

Brzdy jsou tlakovzdušné a působí na všechna kola. Kromě nich má automobil převodovou runčí brzdu, který je mechanicky ovládána a působí přímo na spojovací hřídele.

Na šasi je namontován rám pro karoserii. Tvoří jej dva mohutně dimenzované podélné nosníkym spojení soustavou příček. Na rám se montuje budka pro řidiče a karosérie pro náklad nebo jiná speciální nástavba (jeřáb, cisterna apod.)

 

Technické údaje o automobilech

 

Technické údaje o různém provedení chassis pro speciální nástavby a rozměry